יום 4 – נופי נחל שורק- מסלול היוצא מהר יעלה, יורד לשיח' באדר ושב להר יעלה

מסלול מעגלי

איך מגיעים לנקודת ההתחלה?

משער הגיא נוסעים לבית שמש (כביש 38). מעט לפני הכניסה לבית שמש ואחרי המשטרה, פונים מזרחה (שמאלה) בכביש החדש העוקף את בית שמש (כביש 3855) לכוון רמת בית שמש (שימו לב לשלט החום "למערת הנטיפים"). נוסעים כ-1.8 ק"מ ופונים בכיכר שמאלה בכביש העולה למערת הנטיפים ולמושב נס הרים (כביש 3866). מעפילים בכביש 5.8 ק"מ, עד לצומת הפניה למערת הנטיפים. בצומת פונים שמאלה ומייד ימינה בדרך (אספלט) המסומנת ירוק העולה למגדל התצפית בהר יעלה. נוסעים כ-350 מ' וחונים בחניון למרגלות מגדל התצפית של קק"ל.

הר יעלה

בראש הר יעלה, המתנשא 750 מ' מעל פני הים, ניצב מגדל תצפית של קק"ל, המשמש את צופי האש המתריעים מפני שריפות. ההר ניצב זקוף בקו הרכסים המערבי של הרי ירושלים, ולכן הוא מעניק תצפית מרהיבה לעבר שפלת יהודה ומישור החוף. ביום חורף בהיר ניתן להבחין במגדלים הגבוהים של תל אביב.
במקום נראים שרידי הכפר הקטן דיר אל
-הווא (בערבית- מנזר הרוחות). יש להניח שבגלל מיקומו ההר אכן היה חשוף לרוחות מערביות. המקום נכבש במלחמת העצמאות, ב-21 באוקטובר 1948, במסגרת מבצע "ההר". אחרי מלחמת העצמאות קמה כאן מעברה, שבה התיישבו עולים מכורדיסטאן. הם עברו בשנת 1953 למושב נס הרים.

הדרך העליונה

סמוך למגדל התצפית יוצא שביל מסומן ירוק. השביל עובר ביער נטע אדם מעורב בעצי חורש ים-תיכוני. לאחר כ-200 מ' השביל הירוק מגיע לדרך עפר לרכב 4X4 מסומנת כחול. משמאל נראית חוות יערן, שבה מייצרים גבינות עזים.

אנו נפנה ימינה ונצעד בדרך הכחולה כ-200 מ', עד למפגש עם שביל בדד המסומן שחור, הפונה לכיוון צפון לנחל שורק.
עכשיו אנחנו בטבע
. אנו צועדים בלב חורש טבעי, שבו שולט האלון המצוי ומלווים אותו כל הנציגים הקבועים של החורש שלנו ובהם אלה ארצישראלית, עוזרר קוצני וקטלב מצוי.

כך צועדים בנוף מופלא של נחל שורק כ- 2.5 ק"מ, חולפים על פני שביל מסומן כחול, שיורד צפונה (שמאלה) בכיוון נחל שורק. נמשיך עוד כ-400 מ', עד למקום שבו יורד השביל צפונה (שמאלה) שביל מסומן ירוק, כאן נפנה.

במורד השביל לדיר א-שיח'

נלך בשביל הירוק ביינות לעצי זית ושקד ואף שרידי בתים המעידים על קרבתו של הכפר הקטן דיר א-שיח'.
לאחר כ
-150 מ' נגיע למתחם שיח' באדר. מקום מרשים מוקף גדר אבן והמבנה היחיד ששרד מן הכפר. הכניסה למתחם נמצאת באגף הדרומי שלו, יורדים בגרם מדרגות לחצר גדולה. מצד שמאל, צמוד לקיר המתחם, נראה קמרון שנשען על ארבע אומנות. בלב החצר נמצא בור מים, סתום ברובו. מימין – מבנה רבוע מוקף כיפה גדולה. בקיר המזרחי (פחות או יותר) נמצא המח'ראב – גומחת התפילה המכוונת למכה, ולידה מצבת קבר. בחלקו האחורי של אולם התפילה יש חלל קטן נוסף. מהחצר יש כניסה למבנה נוסף, קטן יותר, מכוסה גם הוא בכיפה, ובו שרידי קברים.
על פי המסורת המקומית
,  שיח' באדר היה דרוויש שהגיע לירושלים. בתו סית בדריה, קדושה שנודעה ביכולתה להוריד גשם, מתה עליו (היא קבורה בשכונת שרפאת בירושלים). לאחר מותה עבר שיח' באדר לנחל שורק והתגורר במערה. משהחזיר גם שיח' באדר את נשמתו לבוראו, הפך קברו למקום עלייה לקבר והכפר שהתפתח סביבו נקרא דיר א-שיח'.
המקום יפה מאוד

חזרה לנקודת המוצא

מדיר א-שיח' נשוב 150 מ' כלעומת שבאנו עד למפגש עם השביל השחור. כאן אנו ממשיכים בשביל הירוק המטפס על גדת הנחל כלפי מעלה. אורך המעלה הוא כ-500 מטר ואנו נעשה אותו לאט ובזהירות. מדי פעם ננוח ונפנה מבט צפונה לנחל שורק, ונראה בתחתיתו את תוואי הרכבת העולה לירושלים וקצת מזרחה את תחנת בר-גיורא. כמה מאות מטרים מערבית למתחם שיח' באדר נראה גבעה מחודדת מתנשאת ומבודדת מסביבתה, זוהי חורבת טורה - מצודה מימי בית שני שבין היתר נמצאו בה 6 מאגרי מים חצובים בסלע, דבר המסביר את חשיבותה. היישוב התקיים גם בתקופות מאוחרות יותר.

נמשיך את הטיפוס למעלה ונגיע לדרך לרכב 44X המסומנת שחור, ואיתה נלך במתינות מערבה כשעה עד שצבע השביל הופך לכחול. נמשיך עוד כ- 400 מטר ונפגוש את השביל הירוק אשר חיש קל יעלה אותנו אל רגלי מגדל התצפית של קק"ל, כאן נסיים את המסלול היומי.