יום ד' 4.4.2018 מחרבת פרג' לחניון דליות (קטע 9)

המאפיינים המרכזיים במסלול - כאן נולדים הנחלים וגם מאגרי מים ושרידים מסתוריים בני 5000 שנה

אורך הקטע – 10.5 ק"מ

דרגת הקושי – קל

נקודת ההתחלה – בחניון שבחורשה מדרום לחרבת פרג'. לעולים לרמת הגולן בכביש 87 נוסעים אתו מזרחה עד הסוף לצומת בשן, שם נמצאת האנדרטה לעוצבת ברק. כאן פונים ימינה (דרומה) בכביש 98 כ- 6-7 ק"מ מצד ימין שלכם רואים את חרבת פרג'. פונים ימינה (מול השלט המורה שמאלה אל למוצב פארס) נוסעים בדרך עפר (שהייתה בעבר כביש) מהלך ק"מ אחד עד לדרך לבנה ימינה. עם דרך זו נוסעים כ 200-300 מטר עד לחורשה, מדרום לחרבת פרג'.

המצטרפים בבוקר זה מתבקשים להגיע עד 9:00 לנקודה זו.

נקודת הסיום – בחניון נחל דליות. החניון ממוקם כ- 700 מטר לכוון מערב על כביש 869 היוצא מצומת דליות במפגש עם כביש 808. (חניון יום וללה מוכרז).

המסלול – ייקח אותנו במסלול מעניין לאורך משטחים ירוקים ענקיים מכל עבר. נחצה את ציר הנפט שנבנה לאורך צינור נפט שהוביל את הנוזל השחור מעירק ללבנון ועבר ברמת הגולן ונחנך שלוש שנים לפני שכבשנו את הרמה. נחלוף ע"פ הכפר הנטוש אום-א-דנניר, שבו יש נביעה של מים כל השנה.

בהמשך נגיע למקום מסתורי ביותר שנקרא רוג'ום- אל- הירי בן 5000 שנה, וכך כתב עליו עזריה אלון:

מן האוויר נראה רוג'ום אל-הירי מרתק ומושך מאוד, מזכיר לבירינט - מבוך הבנוי מכ-42,000 אבנים שחלקן מגיעות למשקל של טונות אחדות. היקפו גדול ובמרכזו ניצב דולמן (מתקן קבורה קדום). לידו כנראה שרידי חדרים. רוג'ום אל-הירי הוא אתר מסתורי לרבים, והחלו לחקור אותו לעומק רק בשנות ה-80 של המאה הקודמת. בעברית הוא נקרא גלגל או גִלגל רפאים. זהו אתר מגליתי פרהיסטורי הבנוי חומות-חומות מעגליות, שהחיצוניות שבהן מגיעות לקוטר של כ-150 מ' ונישאות עד היום לגובה של שניים-שלושה מ'.

מאז שנתגלה נתון ייעודו להשערות שונות: אתר קבורה מיוחד במינו, מרכז שבטי קדום או מצפה אסטרונומי. יש הרואים דמיון בינו לבין אתר סטונהנג' שבאנגליה. לפי חלק מן התאוריות, קרני השמש חודרות מבעד לשערי האתר בימים מסוימים בשנה.

מכאן נמשיך דרך מאגר דליות אל חניון דליות.