יום 2 – נחל דולב

כללי

נחל דולב הוא אחד משלושה נחלים (יחד עם נחל המערה ונחל אוזן) הנמצאים בתחומי שמורת נחל דולב. שלושת הנחלים מהווים חלק מאגן הניקוז של נחל שורק. הם יורדים מהרי ירושלים ממזרח למערב ומתנקזים אל נחל זנוח המתחבר לנחל שורק שממשיך עד לים התיכון.

אורך המסלול בק"מ: כ-5, זמן:- 4-5 שעות, רמת קושי: קל עד בינוני, מתאים למשפחות.

איך מגיעים

1. לאילו שמגיעים מהשפלה

משער הגיא נוסעים לבית שמש (כביש 38). מעט לפני הכניסה לבית שמש ואחרי תחנת המשטרה, פונים מזרחה (שמאלה) בכביש החדש העוקף את בית שמש (כביש 3855) לכוון רמת בית שמש (שימו לב לשלט החום "למערת הנטיפים"). נוסעים 1.8 ק"מ ופונים בכיכר שמאלה בכביש העולה למערת הנטיפים ולנס הרים (כביש 3866). לאחר נסיעה של 4.4 ק"מ, נראה בצד ימין של הדרך, (לפני עקול חד בכביש) שלט קטן "נחל דולב" המוביל לדרך עפר. נפנה ימינה ונחפש מקום לחנות את הרכבים מבלי לחסום את השביל. (מס' [3] במפה המצורפת).

D:\מים לים 2004-2014\מים לים 2014\טיולי הכנה\נחל דולב\נחל דולב 25.1.2014\IMG_0949.JPG D:\מים לים 2004-2014\מים לים 2014\טיולי הכנה\נחל דולב\נחל דולב 25.1.2014\IMG_0950.JPG

1. לאילו שלנו בחניון בהר יעלה

נרד מהר יעלה ונפנה ימינה לכביש 3866 לכיוון בית שמש. לאחר 1.4 ק"מ נראה מצד שמאל את השביל עם השלט ל"נחל דולב". אנחנו לא יכולים לפנות שמאלה כי יש קו הפרד רצוף. נמשיך בנסיעה עד אשר נמצא מקום המאפשר פנית פרסה ונחזור לשביל המוליך לנחל.

הקפצת רכבים לסוף המסלול

בסיום שלבי ההתארגנות בבוקר, נבצע הקפצה של מספר רכבים לנקודת הסיום של המסלול. ההקפצה לא קצרה ותארך כ- 30 דקות.

נקודת המוצא החניון הר יעלה (שם נלון). נרד מהר יעלה ונפנה ימינה לכביש 3866 לכיוון בית שמש. לאחר 4.4 ק"מ מגיעים לכיכר המפגש עם הכביש לרמת בית שמש מס' 3855. נסע בכביש שמאלה (דרומה) נחלוף (משמאל) את מושב מחסיה, ומימין את זנוח ובהמשך נצמד בכביש לשמאל ע"מ שנוכל לבצע פנית פרסה במקום שיש בו פניה שמאלה, לכיוון המחצבות. בסיום פניית הפרסה נחזור צפונה נעבור את הכניסה למערת התאומים, נחלוף (משמאל) על הכניסה לזנוח, ולפני הכיכר הבאה נפנה ימינה ונחנה ברחבה הגדולה שלפנינו.

נחל דולב ועין דולב

מנקודת חניית הרכבים (המסומן [3] במפה המצורפת) עולים עלייה קצרה עם הסימון השחור על שביל עפר נוח, בדרך חוצים את סימון השבילים האדום [4] וממשיכים. מגיעים לשיא הגובה (עמודי מתח גבוה) ויורדים עם השביל השחור מעבר לשלוחה עד למפגש עם ערוץ הנחל עצמו [5]. מנקודה זו ההליכה היא בשביל צר שחלקו בתוך ערוץ הנחל תחת חורש ים תיכוני סבוך וחלקו על גבי השלוחה שמצפון.

לאחר כק"מ הליכה בשביל הצר, יורדים חזרה אל תוך הערוץ בנקודה בה הנחל נפתח מעט למעין אמפיתיאטרון רחב [6]. האמפיתיאטרון תחום ממזרח בטרסת אבנים גדולות שחוצה את הנחל. במרכז, גדל עץ לבנה רפואי וסביבו שיח של אלת המסטיק. חיטוט בתוך ענפיו הסבוכים יוביל אתכם לגילוי של שלוש שקתות אבן קטנות, ובריכה מלבנית יבשה הבנויה מאבני גזית, בגודל של כמטר וחצי על שניים ובעומק של יותר משני מטרים. מדרגות תלולות יורדות אל הבריכה. בפינה ניתן לראות נביעה קטנה מאוד (כיום יש שם שלולית מים קטנה). לא קל למצוא את הבריכה – העץ והשיח סביבו מסתירים אותה היטב וצריך לזחול מעט בין ענפיו כדי לרדת פנימה. זהו עין דולב.

ממשיכים עם השביל בערוץ היפה כק"מ וחצי עד לדרך עפר נוחה, ו- 800 מטר נוספים עד למפגש עם שביל אדום שיורד מהשלוחה שמצפון [7]. אנו לא נפנה בשביל האדום אלא נמשיך בשביל השחור לכיוון מערב. חיש קל נגיע למטעי אתרוגים ומייד לאחריהם נמצא את עצמנו קרבים לכביש 3855 שם השארנו את רכב ההקפצות.

לפני ההגעה למטע האתרוגים נעיף מבט ימינה במעלה הגבעה ונבחין בשרידי הכפר דיר-אבאן [8].

דיר אבאן היה כפר ערבי אשר ננטש ב 20/10/1948 במהלך מלחמת העצמאות. הכפר העוין הזה מנה בזמנו כ- 2290 תושבים. ב-1950 הוקמו על אדמות הכפר היישובים מחסיה (הנראה מצפון לכפר) וזנוח (מדרום). תחנת הרכבת של בית שמש אשר נבנתה בתקופת השלטון העות'מאני נקראה בזמנו תחנת דיר אבאן, ע"ש הכפר הסמוך.