יום 3 - מסלול סובב הר איתן

 

הפעם נצא למסלול מעגלי, היוצא מתחנת המידע/חניה מעל הסטף וחוזר אליה. המסלול, מקיף את הר איתן בשביל עפר כבוש.

 

דרגת קושי ההליכה: קלה. רוב המסלול על קו גובה, ללא עליות וירידות קשות
משך הטיול הרגלי: 3- 4 שעות הליכה מתונה

אורך מסלול ההליכה: כ- 8 ק"מ במסלול מעגלי
נקודת מוצא וסיום: חניון הסטף

איך מגיעים לסטף:

הגעה מהמרכז: נוסעים על כביש תל אביב - ירושלים (מס' 1) מזרחה עד מחלף הראל. במחלף פונים ימינה (דרומה), לכיוון מעוז ציון. חוצים את הישוב וחולפים על פני המחצבות. כעבור שני קילומטרים לערך מגיעים לכיכר ופונים בה בפניה השנייה ימינה לעבר הר איתן והסטף. משאירים את הרכב במגרש החניה העליון של הסטף. (המסלול היום הינו מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים).

המסלול:

המסלול יוצא ממגרש החניה הגדול מעל הסטף (שם נשאיר את הרכבים) וחוזר אליה. המסלול, מקיף את הר איתן בשביל עפר כורכרי שאורכו כשמונה ק"מ. לאורכו של השביל עליות וירידות מתונות, אך בסך הכל הוא שומר על אותו קו גובה רציף. את הכשרת השביל יש לזקוף לזכותה של קק"ל.
ראשיתו של המסלול בקצה המערבי של מגרש החניה של הסטף, והוא מסומן בסימון שבילים אדום. במקום מוצב שלט גדול הכולל מפה ברורה וגם תיבה שבה דפי הסבר. הדרך חולפת בשולי חורש אורנים וברושים נטוע ולאחר מכן בינות עצים מעל ערוץ נחל צובה ההולך ומעמיק ככל שהוא מתקרב אל סופו – השפך אל נחל שורק. מקור שמו של הנחל הוא במילה שורקה הקשורה לעץ הגפן, אחד הגידולים הקדומים של האזור שעדין ניתן לפגוש בו, גדל בר פה ושם.

בתחילת המסלול ניתן להשקיף לעבר תל צובה שבראשו נראים שרידי בתי הכפר הערבי הקדום העטורים בוסתנים נטושים. למרגלות התל שוכן קיבוץ צובה ומזרחית לו המטעים המטופחים של המשק. בהמשך הדרך נפתח הנוף לעבר ערוצו העמוק של נחל שורק ושל הרכסים שתוחמים אותו מדרום. מחלק זה של המסלול, כשהתצפית מערבה מתאפשרת, נשקפות בערב שקיעות מרהיבות והנוף כולו, מהרכסים ועד לעלוות העצים, נראה כאלו הוא עוטה הילה (נראה זאת לעת ערב, ממרום הר איתן). לאורך המסלול כולו בולטים נופי שכבות סלע הגיר והטרסות, שכמו משרטטים את קווי הגובה הטופוגרפיים לאורך כל הרכסים והשלוחות. בשעות השקטות יותר ובשעות בין הערביים גדלים הסיכויים לראות כאן צבאים, שועלים, תנים ועם מעט יותר מזל גם צבועים.

הנקודות הדרומיות ביותר במסלול חולפות בדיוק מעל מכון טיהור השפכים של ירושלים ובכמה נקודות אפשר לזכות בתצפיות חלקיות על המתקן הגדול. מיד לאחר מכן, כשהדרך שבה ומתעקלת צפונה, נפתח הנוף לעבר מזרח. בקטע זה משקיפים על מושב אבן ספיר ומנזר יוחנן במדבר, הבנוי על המדרון מתחתיו, מוקף חומה גבוהה. בראש הרכס מעל מושב אבן ספיר שוכנים המושבים אורה ועמינדב ועוד מזרחה משם – בית החולים הדסה עין כרם והשכונות הדרום מערביות של ירושלים - שכונת עין כרם החבויה בין השלוחות, והשכונות קריית מנחם וקריית היובל.

בקילומטר השישי חולפת הדרך מעל עיינות סטף. בנקודה זו ישנה פנייה ימינה (למטה) מהדרך המסומנת אדום. הדרך שבה אל מגרש החניה הגדול שמעל הסטף בסמוך למה שהיה פעם בית הקפה, שבקצה המזרחי.

 

 

סובב הר איתן – המסלול האדום